Megatransport got the genes in the roundabout

Det finns långa transporter och det finns långväga transporter. Här handlar det om både och.
Natten mot onsdagen kördes ett över 40 meter långt ekipage genom Norrköping. Det var en av flera transporter med maskindelar som nu körs från Falun till ett företag i Mönsterås, och den längsta har inte passerat än.

– Den största ska vi köra i nästa vecka, säger Fredrik Jörning, transportplanerare vid transportföretaget Westdijk Sweden AB. Den kommer nog ner till Norrköping på natten mellan tisdag och onsdag.

Han berättar att då handlar det om en transport som är nästan 50 meter lång och väger 122 ton. (Samtliga de här ekipagen är 4,7 m höga och 3,55 m breda.)

För att ge plats åt fordonen uppges mellan 120 och 130 skyltar, 10–15 lyktstolpar och ungefär lika många trafikljus ha tagits ned på sträckan Falun–Mönsterås. I Norrköping måste de också tänka på spårvagnsledningarna.

– Vi har inte höjt dem, men de har stängt strömmen, säger Fredrik Jörning. Vid någon rondell (vid Resecentrum) har de fått lägga ut plåtar, för den kör vi rakt över.

De stora ekipagen har sällskap av två vägtransportledare, två följebilar och en styrbil.

Vad krävs av en förare som kör en sådan här transport?

– Det krävs ju framför allt erfarenhet, säger Fredrik Jörning. Man hoppar inte in i en sådan här bil det första man gör när man ska börja köra lastbil.

Christian Dahlskog är enhetschef för gator och trafik i Norrköpings kommun. Han säger att i Norrköping är man ganska van vid stora transporter och det är vanligt att skyltar blir upp- och nedplockade.

– När transporten omfattar flera tillfällen får skyltar och belysning som inte är avgörande för trafiksäkerheten ligga nere tills hela körningen är avklarad. Men trafikskyltar som ”lämna företräde” och ”stopp” sätts upp direkt när varje enskild transport passerat.

Det här arbetet kräver personal.

– Transportören står för dessa kostnader, så det är inget som belastar skattebetalarna, säger Christian Dahlskog.

Även om det går att fixa med skyltar och stolpar finns en gräns för hur stora lass som kan köras genom stan.

– Jag vet att vi fick en förfrågan häromåret på en industriell jättetrumma, som kom från Finland. Och den fick vi säga nej till. Den var för hög och för bred.
Ewa Nyrinder https://nt.se/nyheter/norrkoping/megatransport-fick-gena-i-rondellen-om5801006.aspx

Categories:

Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *